top of page
  • margriet eshuijs

de Zomer wat er aan vooraf ging en wat er allemaal komen gaat

ergens midden in die lange tijd dat er niets kon vulde ik de uren met werken in mijn Macbook Pro. Ik zag de koorleden allemaal 1 uur per week via Zoom en probeerde met al mijn vaardigheden en kennis toch te sturen en het zingen op gang te houden. De grootste uitdaging voor mij was dat ik zelf de arrangementen kon bedenken, de muziekinstrumenten kon bespelen en er toch ook erg veel schik in had om alle studio ervaring toe te passen. Heel veel kennis kreeg ineens een nuttige plek.

Met een redelijk eenvoudige opzet voor de koorleden kwamen er steeds meer leuke afgeronde liedjes voorbij. Al met al 14 stuks. 12 daarvan waren zo goed gelukt dat het idee om ze op een cd te zetten vanzelf kwam, het was een logische stap. En ik weet heus wel dat niemand nog een cd speler heeft, maar daar kan je je in vergissen. Je kunt opnames ook weer omzetten in mp3 en artwork meeleveren enz. Ik zelf koop nog steeds cd's omdat ik het leuk vind om de boekjes te lezen en muziek in een jewel box verpakt veel meer als een cadeau beschouw, anders dan het gebruiken van streaming diensten wetend dat de artiest er niets of nauwelijks iets aan vergoeding voor terug ziet. Het woord gratis of bijna gratis en muziek zouden niet samen moeten gaan. Maar goed... De Cd titel was er gelijk met het idee. Ik keek naar het koor en zag iedereen zo zoet in zijn kamertje zitten, kijkend naar het scherm of in het papier ernaast en de zin "Room with a View" vloog door mijn hoofd. De uitzichtloosheid omzetten in een vergezicht. Zoiets.

Het vele monnikenwerk van maanden zangsporen cleanen, recht onder elkaar leggen, met EQ ijskasten en bromfietsen weg moffelen, smikkeltjes en luidruchtige inademingen eraf halen ...Al dat werk werd daarmee weer zinvol. Geen 1 koorlid heeft ooit tegen de toon aangehangen, dat viel op omdat het soms best lastig is om in een koor goed te intoneren. Ik kan alles met Garageband maar autotune zit gelukkig niet in het programma. Een eigen onderlinge natuurlijke zweving tussen de stemmen maakte meteen een eigen "Sound". Met al die gekke eigen arrangementen kwamen we ook terecht in een eigen stijl. Het was een feest om de liedjes een beetje na te pluizen en de cadans uit te zoeken van bijvoorbeeld de bas. Vaak is die bepalend hoe een liedje schommelt. Ik hou van schommelen, heb een bloedhekel aan quantization. Al mijn gitaren kwamen aan de beurt, de dikke blonde dame en de blitse elektrische Gibson, het octaaf gitaartje, gekke stomp-boxjes en mijn Yamaha CP5 en hier en daar zo'n belletje. Daar moest ik het mee doen. Wat ik ook als extraatje toevoegde waren de zangsporen vet gemixed op een los spoor zetten en die dan bijna onhoorbaar toe voegen links en rechts zodat er een mooi breed geluid ontstond. Galmpjes kiezen en toevoegen aan elke stem is ook een strikje om elke stem. Uiteindelijk kwam het project naar zijn einde en dat werd ook de hoogste tijd. Liedjes die wat langer geleden waren geproduceerd werden nagelopen. "Hoop" een lied geschreven door Maarten Peters was het lied waar we de eerste lockdown maart 2020 mee waren begonnen is alsnog helemaal overnieuw opgezet en uiteindelijk de bonus track van het album geworden. En nu 1 1/2 jaar na de eerste lockdown is de cd af en uitgebracht. "Room with a View" de cd die er nooit had gekomen als er geen corona zou zijn geweest. Of het Cruijff gezegde elk nadeel heb zijn voordeel nou passend is weet ik niet, ik weet wel dat ik het wel kan uitschreeuwen hoe blij ik ben dat dit er nu is en is afgerond... en dooooooooooor. We gaan weer zingen, op 1,5 m maar we gaan weer zingen en dromen van vergezichten.









Recente blogposts

Alles weergeven

Fragile

https://youtu.be/OlmhYqSCI7U Fragile

bottom of page